Bjørn Erik Helgeland – Kan Uber være “nøkkelen” til vekst?

Våre naboland sliter fortsatt etter finanskrisen. Her på berget har oljekrisen i Stavanger etter hvert spredd seg til andre sektorer og spørsmålet «Hva skal vi leve av etter olja tar slutt?» er nå mer aktuell enn noen gang før.

Vi lever i en tid hvor det skjer store endringer og det skjer vanvittig fort! Våre måter å leve på endres stadigvekk. Nye teknologier oppstår, mens andre blir overflødige Noen bransjer vokser fort, mens andre andre sliter noe voldsomt.

Dette er i mange tilfeller utenfor for “vår” kontroll og vi må begynne å omfavne endringer som kan skape vekst, fremfor det som ofte skjer, vi stritter imot. Vi må legge til rette for at nye bransjer og ny teknologi kan skape vekst, og de jobber som vi trenger.

Det er i dette lyset at debatten om teknologiske nyvinninger og delingsøkonomien kommer inn – Det er her selskaper som Uber blir mye mer enn bare et taxiselskap uten taxier, eller at AirBnB er noe mer enn bare hotell uten hotellrom. De har blitt symboler på en ny tid og en ny måte å drive business på.

Debatten om UBER er dessverre et lysende eksempel på hvordan vi i Skandinavia først og fremst tenker defensivt og til tider litt bakstreverske. På ene siden høres delingsøkonomi veldig sexy og fantastisk ut, men på den andre siden klarer vi ikke å legge til rette for, og utnytte det enorme potensialet som ligger der for vekst og nye jobber.

I Norge har vi allerede hatt både debatter og rettsaker mot Uber-sjafører. Debatten tok av etter NHO direktør, Kristin Skogen Lund hilste Uber velkommen med en tur i en Uber-taxi.

I Sverige og Danmark går nå denne debatten for fullt. Det går mot at Uber kanskje vil få slippe til gjennom å regulerer taxiloven. Uber blir da kunne bli betraktet som en «akseptert» næring, med alt det innebærer.

Frykten i både Danmark og Sverige går på at en taxi-lov som åpner opp for Uber vil utfordre og true arbeidsplasser og arbeidsrettigheter. Men dette trenger absolutt ikke være tilfellet. Det fordrer dog at en eventuell ny taxi-lov ikke regulerer bort bedrifter som Uber, men finner måter å innpasse de på. Her er det viktig å påpeke at jeg selvfølgelig mener at slike selskap må innordne seg de vanlige spillereglene som alle vi andre som driver business i Norge må gjøre.

Det er viktig å se dypere inn i krystallkulen og erkjenne at det finns mange bransjer som vil kunne dra nytte av selskaper som Uber. Det finnes utallige, av aktører som vil kunne vokse på et samarbeid med en aktør som Uber. ABAX er en av de.

De positive effektene er mange. I ABAX ser vi f.eks. mange muligheter innen det å la Uber få slippe til. De vil etter hvert trenge å dokumentere kjøringen sin og samtidig gjøre administrasjon av turene enda enklere for både bruker og sjåfør. Bilverksteder og bilforhandlere vil kanskje også kunne dra nytte av at flere sjåfører og biler entrer bransjen.

Uansett blir det spennende å følge debatten videre:)
/Bjørn Erik Helgeland
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s