Store sannsynligheter for opp- og nedturer også i 2017.

Det er årets siste dag. Årskavalkader av ymse slag ruller over tv-skjermene og sosiale medier fylles med alt som HAR vært i 2016. Topp det, men synes det er artigere med fremtiden og morgendagens helter enn gårsdagens. Med bare timer igjen gir det mer mening enn noen gang å si at; tiden den kommer, den går ikke.

Noen få ord om 2016.

Vært et år fylt med opp og nedturer, både privat og med ABAX. Livet er en er en berg-og-dal bane, og det er det som gjør det spennende, men husk å bruke hjelm – det kan gå fort i svingene. Vår familie i Larviksveien 1 har med vår fantastiske Vilja gått fra 5 til 6. 4 barn er passe og har gått over til å skyte med løskrutt. Er stadig lykkelig gift og fortsatt like forelsket i Ida.
For ABAX har det vært et fantastisk år. 40 % vekst, nye land, nye ansatte, nye rekorder og nye produkter. Men nok om 2016.

Tiden kommer, den går ikke.

Uante muligheter i 2017.

2017 blir et spennende år, både for ABAX og bransjen vi er en del av. I ABAX jobber vi med et tydelig samfunnsoppdrag som problemløsere for de som bruker bil i forbindelse med jobb. Den teknologiske utviklingen skjer i rekordfart og vil bringe uante muligheter for både brukeren og eier av bilene. Derfor er det gledelig at norske medier nå også begynner å se hvilke muligheter det ligger innen Internet-of-Things.

Mennesker og ledelse.

Fremover vil fokus på den ansatte som viktigste ressurs bli enda tydeligere enn den har vært før. Folk jobber for folk – ikke selskaper. Derfor vil fremtidens ledelse handle om hvordan du behandler folk.

 

Det vil handle om å motivere til selvledelse hos den enkelte. Det vil handle om å får den ansatte til å føle seg verdsatt, slik han/hun ønsker å engasjere seg i jobben, i selskapet og de mål og verdier vi sammen setter. Dette skaper grobunn for tillitt til ledelsen, at folk fokusere på egen jobb og stoler 100 % på kursen ledelsen har satt. Derfor er det viktig at du har organisert selskapet for å takle dette. Ett resultat av dette vil være at vi i fremtiden vil se flere med jobbtitler som Culture Manager, Training Manager, Performance Manager etc.

 
Homogene ledergrupper og teams er lønnsomt og noe vi har jobbet med over tid i ABAX. Stikk i strid med hva konsulenter og rådgivere tidligere har trodd. Homogene grupper handler ikke om like personligheter, for det er vi absolutt ikke i ABAX, men det handler om at selskapet må dras i samme retning, det kan ikke være plass til flere ulike visjoner, verdier og samfunnsoppdrag i ett og samme selskap.

Produkt og tjenester flyter sammen.

Fokus på det enkle produkt vil i fremtiden bli borte. I ABAX har vi mange ulike produkter og tjenester, i 2017 og fremover blir dette ett produkt, og produktet vil være ABAX. Selskaper verden over bruker i dag milliarder på å endre selskapene sine fra fokus på produktet til å bli fulldigitale service og tjenesteutbydere. Hvorfor skjer dette ? Fordi teknologien beveger seg raskere enn noen gang og skal du overleve må du tørre å ta grep på dette feltet. Norske selskaper må tørre å være innovative, satse stort på å utvikle samfunnsnyttige tjenester. De beste løsningene er ofte de man tror man ikke trenger, men først de er funnet opp så forstår man ikke hvordan man kunne ha levd uten.

 
De utviklinger som skjer innen teknologien og tingenes internett understreker bilens betydning for vår samfunnsutvikling. Bilen er på god vei til å bli en HUB og vil, som i dag, forbli vårt viktigste transportmiddel. Det skjer viktige endringer innen datafangst som takket være bilen kan bedre miljøet, øke sikkerhet på veiene, øke inntektsmuligheter for selskaper og effektivisere logistikken landet over.

 
I ABAX er vi både drømmende og hardarbeidene i nuet, og når rakettene har sloknet vil vi våkne med et intenst fokus på salg. Først og fremst må vi selge det vi har, og vi skal jobbe enda hardere i 2017 for nettopp dette. Derfor er det jo artig å få bekreftet fra dyp og seriøs forskning at står man tidlig opp om morgenen og jobber litt lengre, så får man gjort mer.:)

Godt nytt år!

/Bjørn Erik Helgeland

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s